Øreakupunktur kan egentlig kaldes ‘mikrozoneterapi’ da principperne for udredning af symptomer og behandling er de samme som for zoneterapi.

Zoner (reflekspunkter) der relateres til hele kroppen, findes på ørets for- og bagside. Øreakupunktur har som behandlingsform været kendt i århundreder og tager sit udgangspunkt i menneskets balance.

Øreakupunktur regulerer gennem behandling den ubalance, der har forårsaget sygdom, smerter eller andre skavanker.

Hele menneskekroppen afspejler sig i øret på samme måde som på fødderne ved zoneterapi.

Når sygdom eller ubalancer opstår i kroppen, vil der i øret opstå ømme trykfølsomme punkter, der svarer til generne i kroppen

Øreakupunktur er særlig effektivt mod

• lidelser i bevægeapparatet (muskel- og ledsmerter, frossen skulder, tennisalbue mm)
  • kroniske samt akutte skader
  • mave/tarmlidelser
  • smerter
  • migræne og hovedpine
  • hormonelle lidelser
  • søvnproblemer
  • følelsesmæssige problemer som angst, uro, stress, udbrændthed, sorg mm.

Øreakupunktur kan benyttes i forbindelse med rygestop, alkoholafvænning og appetitregulering. Du skal være opmærksom på ved afvænningsprogrammer er beslutningen din – du skal være motiveret!

Når man behandler organer og meridianer i øret er det via deres reflekspunkter. Indtræffer f.eks. smertelindring ikke ved behandling, kan det skyldes manglende præcision ved indstik, det er vigtigt at være meget omhyggelig, når man bruger øreakupunktur for at være så præcis så muligt.

Øreakupunktur kan gives som behandling alene. Det er også et meget effektivt supplement til zoneterapi.

Jeg bruger ofte øreakupunktur. Enten som del af behandlinger på briksen hos mig eller også får du en såkaldt permanål i øret, som sidder mellem et par dage og op til et par uger. Sidstnævnte betyder at behandlinger følger med dig hjem og punkterne vil bliver stimuleret hele tiden i de dage nålene sidder.

Jeg benytter både almindelige akupunkturnåle og små permanåle. Desuden kan jeg tilbyde 0-nålebehandling med kugleplastre, som ikke gennembryder huden eller skrabemassage af punkterne eller øremassage med hænderne.